"Mądrość jest źrenicą życia" (łacińskie)
Gości on-line: 20    
 
  20 września 2017 - wschód: 6:25, zachód: 18:46
  Imieniny obchodzą: Renata, Filipina, Eustachy


wszystkie

Ambona i polityka

 
 
 
 
[07.08.2008] W minionym tygodniu, na antenie lokalnej Telewizji Oświęcim zaprezentowany został polemiczny głos Piotra Hertiga w kwestii społecznej, ale także wobec politycznej akcji przeprowadzonej z udziałem - także - parafii św. Maksymiliana Kolbe w Oświęcimiu.

Jako cenną refleksję na temat nieszczęśliwego przenikania się polityki i duszpasterstwa prezentujemy materiał wideo na łamach portalu.

Zapraszamy do zapoznania się z autorskim programem Piotra Hertiga.
 



 
 
wszystkie (101)
 
Komentarze

 
 
treść komentarza

email/nick
Lista komentarzy:
Wpisał: ronin888 Data wpisu: 16-09-2008
Treść: Czy Panu niepodoba się poparcie Kościoła dla społeczności lokalnej i jej inicjatywy, czy może chodzi o poparcie dla likwidatorów oddziału zakaźnego? Osobiście nic do Pana nie mam, nawet Pana nie znam, ale podejrzewam że gdyby ktoś z Pana bliskich (ODPUKAC) zachorował na chorobę zakaźną, to byłby Pan wnerwiony musząc jechac do Bielska, Wadowic, czy gdzie tam jeszcze, żeby go odwiedzic, lub dowiedziec się o jego postepy w leczeniu.

Wpisał: Wiesław Z Data wpisu: 13-09-2008
Treść: Panie Piotrze! Ludzie zbyt dobrze pamiętają czasy poprzedniej demokracji, a czasem bardzo źle oceniają rzeczywistość nie mogąc sobie poradzić ze sprzecznymi informacjami przedstawionymi przez media. Bardzo Pana szanuję , i nie rozumię jak mogł Pan nagrać na komórce będąc w kościele film. To dla mnie jest po prostu obraza uczuć religijnych.

Wpisał: Krystyna Data wpisu: 05-09-2008
Treść: beret_buster obrażasz starsze panie z naszego miasta, być może Twoją mamę lub krewną, ale Tusk robił tak samo w kampanii prezydenckiej.Ryba psuje się od głowy.Panowie z Platformy , szanujcie ludzi , niezależnie od tego jakie nakrycie głowy noszą. Wiem , że najlepiej dla Was byłaby to jarmułka, ale Polska to kraj Katolicki. Niezależnie od tego jaką macie nazwę , zawsze jesteście tacy sami.

Wpisał: Tomek Data wpisu: 05-09-2008
Treść: do baczącego- a co Krawczyk liberał miał być poparty przez Kościół? Zastanów się co piszesz.

Wpisał: beret_buster Data wpisu: 05-09-2008
Treść: Tu w tym mieście i powiecie, są tacy, którzy zdecydowali się już dawno siedzieć na stołkach i mają prosty sposób widzenia świata. Oni mogą krytykować, atakować publicznie - to jest wtedy demokracja. Jak się z nimi rozmawia to wtedy mówią, że są osobami publicznymi i należy się im szczególny szacunek bo ciąży na nich ciężar odpowiedzialności. Jak się ich krytykuje, to wtedy są bardzo obrażeni, nawet gotowi są umrzeć "za wiarę". Naiwnych tylko nabiorą, że bronią dobrego imienia kościoła. Panowie od cwanych numerów - to, że sobie zasłonicie oczy nie znaczy, że was nie widać. Drodzy Państwo - toczy się bój o berety. Prawda - panowie politycy - "chrześcijanie"?

Wpisał: baczący Data wpisu: 05-09-2008
Treść: Trzeba być bardzo nieżyczliwym, albo mieć problemy z czytaniem i oglądaniem ze zrozumieniem. Trzeba też być politycznie tak zaślepionym, żeby ten materiał ocenić jako walkę z kościołem. Ja stawiam, że ten "od cepa" poczuł się politycznie zaatakowany. W kościele św. Maksymiliana nie pierwszy raz ambona była miejscem agitacji, wskazywania lepszej opcji. Obrzydliwe było manifestowanie poparcia dla jednego z kandydatów na prezydenta miasta. Za pozwoleniem gospodarzy Maksymiliana dwukrotnie przeprowadzano akcję ulotkową przedwyborczą. To nawet nie jest puszczanie do ludzi oka. To jest wywieranie presji. I ja, przynależący do tej wspólnoty na to się nie zgadzam, a gdybym miał taką możliwość sam dołożyłbym się w telewizji do głosu Pana Hertiga. Politycy sięgają po każdy możliwy pretekst, żeby przywdziać szaty cnotliwych, ale niech trzymają się ze swoimi grami z daleka od kościoła. Na co dzień nie dbają o ludzi, więc niech nie próbują się wycinać z pomocą ambony. Skuteczność tej metody polega na tym, że ludzie do kościoła idą ufni i tam się to zaufanie wykorzystuje. Trzeba mieć na to mocne baczenie.

Wpisał: proste jak budowa cepa Data wpisu: 04-09-2008
Treść: Element walki z Kościołem. Ciekawe czy ten Hertig robi to świadomie , czy jest skutecznie manipulowany.

Wpisał: Jarek T. Data wpisu: 30-08-2008
Treść: ale bełkot. Kto to jest ten kolo?

Wpisał: xyz Data wpisu: 26-08-2008
Treść: Masz rację Tomek. Unia Wolności / nie rób tyle błędów, zwolennikowi Unii po prostu nie wypada / to jest a w zasadzie była wybitna partia. Zgadzam się , że należało do niej wielu wybitnych ludzi. Problem leży w tym , że partia ta po prostu w pewnym okresie dziejów praktycznie zniknęła ze sceny politycznej. Dlaczego tak się stało ? Nie przesadzaj z Białorusią. Jeśli chodzi o określenie " prawdziwi patrioci najwyzszej proby" to aż boję sie komentować to ekscytujące określenie. Mam nadzieję Tomek , że "fachowcy" od cenzury z Kasztelanii puszczą mój komentarz. Ze nie dotyczy on meritum sprawy ? Tomek przecież Twój komentarz też nie dotyczył. Puścili tendencyjny film P.H. to i mój tendencyjny komentarz też puszczą. Pa.

Wpisał: Tomek Data wpisu: 26-08-2008
Treść: Drogi kawa na lawe, bez tej unii wolnosci ktora tak krytykujesz, Polska bylalby dzisiaj na poziomie Bialorusi, to byla jedna z niewielu partii w historii demokratycznej polski, ktora nie kierowala sie swoim interesem i miala wybitne postacie w swoich szeregach, prawdziwi patrioci najwyzszej proby, teraz gdy kroluje populizm albo soft w wydaniu PO albo hard w wydaniu PIS nie ma juz miejsca dla partii ktora kieruje sie wylacznie interesem Polski i nie mowi tylko tego co chce uslyszec jej elektorat. Czasem mam wrazenie, ze osoby ktory doszukuja sie w kazdym dzialaniu interesu finansowego chyba same maja wielki z tym problem, same tylko mysla o pieniadzach i jakiekolwiek proby racjonalizacji nazywaja szukaniem zysku. Racjonalizacja wydatkow na sluzbe zdrowia jest w interesie nas wszystkich -- chyba nie chcemy aby pieniadze z naszych podatkow byly marnotrawione ?

Wpisał: XYZ Data wpisu: 25-08-2008
Treść: Panie Hertig - bardzo proszę nie nazywać polityką działania starostwa oświęcimskiego i jakiegokolwiek. Rozumiem jest sezon ogórkowy i jakoś trzeba zagospodarować swój czas ale może nie w ten sposób. Proszę również nie nadużywać autorytetu Wielkiego Człowieka i Polaka Jana Pawła II do swoich rozgrywek. A może przeczytałby Pan całą encyklikę i popularyzował zawarte w niej myśli. Cel swój w każdym razie Pan osiągnął. Zrobił się szum. / lokalny /

Wpisał: ciekawy Data wpisu: 25-08-2008
Treść: Panie Hertig , na czyje zlecenie ta manipulacja?

Wpisał: Anka Data wpisu: 25-08-2008
Treść: A kto to jest ten Pan Hertig?

Wpisał: Andrzej Drzewiecki Data wpisu: 25-08-2008
Treść: Broniąc okupacyjno -likwidacyjny Zarząd Powiatu i krytykując bezpodstawnie Kościół udowodnił Pan Panie Piotrze Hertig, że jest Pan liberałem z krwi i kości. Nie rozumiem tylko dlaczego broni Pan Krawczyka skoro nie dotrzymał wobec Pana obietnic po wyborach. Można powiedzieć wypiął się na Pana. Ciekaw jestem, czy materiał ten jest sponsorowany przez Janusza Chwieruta , czy Krawczyka, bo nie wieżę , że wydaje Pan swoje pieniądze na taką agitkę. Oddział zlikwidowano na papierze, wbrew stanowisku tysięcy mieszkańców powiatu. Ktoś musi ponieść konsekwencje polityczne. Oddział Zakaźny i tak wcześniej czy później wróci do łask , a likwidatorzy odejdą w niebyt polityczny i społeczny. Szkoda czasu i energii, kijem rzeki Pan nie zawrócisz. Czas wyborów zbliża się milowymi krokami. Kto sobie piwa nawarzył, będzie musiał go wypić. Zdrowia życzę i więcej obiektywizmu.

Wpisał: Antek Data wpisu: 25-08-2008
Treść: Panie Piotrze , porównanie Krawczyka z cesarzem i przypisanymi mu kompetencjami jest lekkim przegięciem. Żartowniś z Pana.

Wpisał: kubusssss Data wpisu: 19-08-2008
Treść: Bleeee

Wpisał: leon Data wpisu: 16-08-2008
Treść: Krk to nie tylko polityka,to również biznes i kult pieniądza.

Wpisał: niedowierzający Data wpisu: 13-08-2008
Treść: Popieram wypowiedź ks. Piotra Wali, ale chciałbym zapytać przy okazji, czy gotów jest stanąć w PRAWDZIE wobec swoich kościelnych seniorów i powiedzieć, że to jest ogromne nadużycie jak poprzez ambonę lansuje się jakiegoś kandydata, albo jakąś konkretną partię? W kościele św. Maksymiliana faktycznie już nie raz robiono polityczną propagandę. Ksiądz ma trudną rolę, bo z jednej strony musi być posłuszny, ale z drugiej strony kłamać nie powinien - więc pytam: czy proboszcz w takiej sytuacji jest ok?

Wpisał: redakcja Data wpisu: 12-08-2008
Treść: Zgodnie z życzeniem ks. Piotra Wali, redakcja portalu, jako publikator, usunęła klatki obrazu przedstawiającego duchownego. Mimo, że jest to ingerencja w oryginalny materiał redakcja uznała, że na łamach portalu wybrany fragment - można usunąć, zgadzając się z uwagami osoby zainteresowanej.

Wpisał: ks. PIOTR WALA SDB Data wpisu: 12-08-2008
Treść: Witam! Wyrażam stanowczy protest wobec niektórych elementów niniejszego materiału filmowego. Otóż twarz kapłana ukazana w niniejszym materiale należy do mnie - czyli ks. Piotra Wala - salezjanina, pracującego w Sanktuarium pw. MB Wspomożenia Wiernych. Jest to przebitka filmowa z Apelu Jasnogórskiego 2 kwietnia br. kiedy to w kościele pw. św. Maksymiliana przewodniczyłem nabożeństwu na zakończenie BIAŁEGO MARSZU. Mówi się o MANIPULACJI, MIESZANIU itd. No cóż... Szanowny Panie, dobierając materiał filmowy, może najpierw należałoby się zorientować kto pracuje w parafii pw. św. Maksymiliana, a kto nie. Poza tym jestem jedynym pokazanym kapłanem w tym materiale. Ja osobiście w moich wypowiedziach nie mieszam się do polityki, dlatego jest to materiał pokazujący moją osobę w złym świetle. Stanowczo protestuję i proszę o usunięcie tej klatki filmowej z niniejszego materiału.

Wpisał: K.A. Data wpisu: 07-08-2008
Treść: Panie Zbigniewie. Obawiam się, że tkwi Pan w dziwnym przekonaniu, że ludzie w naszej parafii tacy ciemni są, że jeśli coś dzieje się przy parafii, to poprą to bezkrytycznie. Trzeba ufać ludziom. Niektórych stać też na kablową telewizję i czasem słuchają i tego, co ma do powiedzenia p. Gołdynia i tego, co mówi p. Jakubowski. Jeśli zaś ktoś jeszcze tego nie wie, to przecież obaj ci panowie mają służyć nam mieszkańcom i ich obowiązkiem jest tak to przedstawić społeczeństwu, żeby zrozumiało o co im tak naprawdę chodzi. Bo ja mam czasem wrażenie, że nie o nasze dobro. Gdyby raczyli uświadomić społeczeństwo, to może nie musieliby się obawiać stolika przed kościołem i trzech księży, bo akurat jest czas wakacyjny. Powiem krótko nie wdając się w politykę naszych włodarzy. Gdy moje dziecko zachorowało/ m.in. miało wysoką gorączkę/ nie miał mi kto udzielić pomocy. Z izby przyjęć mnie odesłali, bo tam przyjmują nagłe przypadki- a to podobno nie był nagły, ponieważ była niedziela nie miałam czym się dostać do przychodni na Zasole- nie mam samochodu, udałam się na postój taksówek- z wymiotującym i gorączkującym dzieckiem na rękach, wydałam pieniądze, których jako samotna matka nie miałam, by dowiedzieć się, że tam już nie ma pediatry, a lekarz, który przyjmuje bez zakłopotania przyznaje się, że będzie sprawdzał dawki leków w książce, bo nie jest pediatrą. na koniec bardzo późnym wieczorem wracałam z tym dzieckiem na rękach na osiedle na nogach, bo przy całym zamieszaniu nie zabrałam telefonu z domu i nie miałam jak zadzwonić po taksówkę. Dlatego nikt mi nie powie, że włodarze oświęcimscy mają na uwadze dobro moje, czy mojego dziecka. Likwidują wszystko, co się da. Gdyby mnie stać było na wezwanie lekarza prywatnie jak to czynią nasi włodarze, to też nie martwiłabym się tym, że coś tu jeszcze zlikwidują.Pozdrawiam

Wpisał: Katarzyna K. Data wpisu: 07-08-2008
Treść: Panie Piotrze. Pewnie nie byliśmy na tej samej Mszy św. Ja nie spotkałam się z żadną agitacją ze strony księży, a jedynie z informacją o tym, że taka akcja będzie prowadzona, na tydzień przed zbieraniem podpisów. W niedzielę przed wejściem do kościoła też nie widziałam żadnego agitującego księdza, a jedynie milczący, pozostający bez opieki stolik. Ja też się nie podpisałam, ale nie sądzę, by komukolwiek służyło robienie z tego aż takiej sprawy. Mam nadzieję, że nie jest to Pana sposób na zaistnienie w mediach. Tym bardziej się Panu dziwię, że widuję Pana w tym kościele. Ja jakoś inaczej pojmuję troskę o dobro wspólnoty, choć jestem również młodą osobą i nie jestem bezkrytyczna ani wobec siebie, ani wobec innych. Jeśli nawet któremuś księdzu- na innej Mszy niż ja byłam- zdarzyło się wziąć udział w dyskusji, to przecież nikt nie jest ideałem, a przyzna Pan, że w naszej parafii bardzo rzadko zdarzają się jawne akty mieszania się do polityki, choć chyba się Pan zgodzi, że Kościół ma prawo, a nawet obowiązek wyrażać swoje opinie- przecież wielu za wiarę i walkę o to, co z nią zgodne ginęło.Mam nadzieję, że moje słowa Pana nie zranią. Pozdrawiam.

Wpisał: Zbigniew Łąka Data wpisu: 07-08-2008
Treść: Zgadzam się ! Akurat w tej sprawie wykorzystano kościól i ludzi nieświadomych do akcji politycznej. Jestem katolikiem ale listy nie podpisałem. Najpierw trzeba znać szczegóły sprawy żeby się za jakąś opcją opowiadać.Większość tych ludzi którzy się podpisywali nie zna tej sprawy prawie wogóle i podpisywali się nie wiedząc na czym ta akcja polega. Podobno w miejsce likwidowanego oddziału zakażnego ma powstać oddział kardiochirurgi (prywatna spółka) więc to chyba się wydaje bardziej rozsądne rozwiązanie. Prywatyzacja jest najlepszym rozwiązaniem problemów istniejących w służbie zdrowia.

Wpisał: Piotr Hertig Data wpisu: 07-08-2008
Treść: W felietonie tym deklaruję, że jestem katolikiem. Dlatego mam ogromną prośbę do wszystkich, którzy w dyskusji na jego temat wezmą udział: uszanujcie moje (i nie tylko moje) uczucia religijne i formułujcie swoje myśli (nawet te najbardziej krytyczne) w sposób nie naruszający norm przyzwoitości i wzajemnego szacunku. Zaś administratora portalu proszę o nie zamieszczanie takich komentarzy, które te normy naruszają.